Vielse/ Kirkelig Velsignelse i Helsingør domkirke

Få oplyst rammerne for vielse og kirkelig velsignelse i domkirken på linket her.
Få oplyst den egnede musik her.

Generelle oplysninger :

Vielse/kirkelig velsignelse
Kirkebryllup er både vielse og velsignelse af et par. Et kirkebryllup er juridisk gyldigt på samme måde som vielse på rådhuset. Bryllupsceremonien forløber med bønner, salmer, bibellæsninger, en vielsestale og velsignelsen. Et kirkebryllup handler om kristen tro, håb og kærlighed.

Elske og Ære
Til bryllup i kirken takker vi for den kærlighed, vi har mødt gennem hele livet. Her giver det også mening at tale om tilgivelse, pligt, troskab, barmhjertighed og om kærligheden som en gave. I velsignelsen får brudeparret styrke fra Gud, som er den, der er større end os selv og vores kærlighed.

Hvor kan vi blive gift
I kan blive gift i folkekirken, når I begge eller en af jer er medlem. I kan blive gift i kirken i jeres bopælssogn eller i en anden kirke, i har tilknytning til. Når I ønsker kirkebryllup eller velsignelse, skal I tage kontakt til den kirke, I ønsker at blive gift eller velsignet i.

Kirkelig velsignelse
Er I allerede blevet viet på rådhuset, kan i få kirkelig velsignelse. Se ovenfor.

Vielse i det fri
Drømmer I om at blive viet på et sted, som betyder noget særligt for jer? Eller vil I gerne vies i jeres have eller hjem?
Dette er muligt, når særlige betingelser er opfyldt. Hvis I som brudepar har en særlig tilknytning til et sted og jeres præst kan godkende det, kan vielsen foregå uden for kirken.
Ønsker man at blive viet udendørs er det dog nødvendigt at have en nødplan, i tilfælde regnvejr. Derfor har præsten og parret altid en eller flere forberedende samtaler før brylluppet for at planlægge, hvad der skal ske.
Selvom brylluppet foregår i det fri eller måske hjemme hos jer selv, anvendes det samme vielsesritual som ved et bryllup i kirken. Det vil altså være en højtidelighed med salmer, bibellæsninger, velsignelsen og tale til brudeparret.

Del af teksten er fra www.folkekirken.dk