Menighedsrådet

Skt. Olai Kirke forvaltes af et lokalt og demokratisk valgt råd af frivillige medlemmer: menighedsrådet.
Menighedsrådet i Skt. Olai består af 11 valgte medlemmer samt de 4 præster.
Alle menighedsrådsmøder er åbne for offentligheden.

ANSVARSOMRÅDER

Som menighedsråd er det først og fremmest vigtigt at skabe smukke og værdige rammer omkring gudstjenester og kirkelige handlinger som dåb, konfirmation, vielser og begravelser, så menigheden føler sig godt tilpas og får lyst til at komme igen.

Forkyndelsen af evangeliet understreges og fremhæves af musikken og sangen – og af de smukke rammer, som det gamle kirkerum med den smukke udsmykning udgør.

Menighedsrådet har ansvar for:

• Kirkens liv og vækst. Det skal skabe de bedst mulige vilkår for livet i og omkring kirken. Fx for gudstjenester, diakoni, aktiviteter og foredrag, koncerter og meget mere.
  • Kulturarven – kirkebygningen. Menighedsrådet skal passe på kulturarven og skal sikre, at kirken, sognehuset og præsteboligerne holdes i god stand.
  • Personaleledelse. Rådet er arbejdsgiver for alle medarbejdere med undtagelse af præsterne.
  • Kirkens økonomi. Menighedsrådet skal lægge budgetter, prioritere og aflægge regnskaber.

Her kan du se, hvem der sidder i Skt. Olais Menighedsråd 2020-2024

Måske har du fået lyst til at deltage i et Menighedsrådsmøde: Klik her for at komme til mødekalenderen 2024.

Domkirkens Menighedsråds medlemmer arbejder i udvalg mellem rådets møder:

Under rådet er nedsat en række udvalg, der hver især tager sig af forskellige sider af kirkens virke:

Aktivitetsudvalget arrangerer aktiviteter hen over året for alle aldersgrupper.

Musikudvalget bistår med administration af midlerne til kirkens musikliv.

Hus- og præsteboligudvalget tager sig af Domkirkens Hus med kirkekontor og mødelokaler og præsteboligernes vedligeholdelse.

Kommunikationsudvalget skriver bl.a. kirkebladene og redigerer hjemmesiden, ligesom udvalget også varetager kontakten til pressen.

Kirkeudvalget sørger sammen med kirkeværgen for, at domkirkens indre og ydre bliver holdt i en forsvarlig stand.

Økonomiudvalget varetager kirkens budgetter og regnskaber og står for det fælles regnskabskontor..

Desuden er menighedsrådet repræsenteret i bestyrelsen for Helsingør Kirkegård, i Folkekirkens skoletjeneste i et samarbejde mellem Helsingør og Fredensborg Kommuner og i Helsingør Menighedspleje.