Helsingør Stift

Skt. Olai Kirke er domkirken i Helsingør Stift. Derfor er det her der afholdes ordinationer, landemodegudstjenester og andre gudstjenester ledet af biskoppen.

Biskop Peter Birch og Stiftsadministrationen holder til i det gamle karmelitterkloster som ligger et stenkast fra domkirken.

Helsingør Stift
Vor Frue Kloster
Hestemøllestræde 3
3000 Helsingør

kmhel@km.dk

Fakta om Helsingør Stift

Helsingør Stift er landets største stift målt på folketal. Der bor 1.012.312 borgere i stiftet, og af dem er 679.276 medlemmer af folkekirken, svarende til 67,1 procent (pr. 1. januar 2020).

Det dækker den nordøstlige del af Sjælland, fra Hornsherred i vest til Øresund i øst, og strækker sig hele vejen rundt om Københavns Stift ned til Ishøj Strandpark og herfra henover Rødovre og Gladsaxe og helt ud til Hedehusene.

Helsingør Stift er Danmarks yngste stift. Det blev oprettet i 1961 ved deling af Københavns Stift.

Læs mere om Helsingør Stift her